Valtra är ju ett av de fabrikat som har parkeringsläge i fram/backspaken men verkar inte ha några bekymmer med traktorer som rullar iväg. Så här förklarar Thor Andersson, produktspecialist för Valtratraktorer på Lantmännen, deras konstruktion.
På Valtra (alla med HiTech-transmissionen) är det så att parkeringsbromsen manövreras med körväljaren ("fram-backspaken") och någon annan spärr eller manövrering finns inte.
Parkeringsbromsen är av samma typ som på en lastbil, d v s den ansätts av en mycket kraftig fjäder och friläggs med hydraultryck (tryckluft på en lastbil). Detta innebär bl a att om man stänger av motorn och kliver ur utan att lägga i p-bromsen, så ansätts den ändå efter några sekunder (när hydraultrycket försvinner). Eftersom den manövreras med körväljaren, så kan man heller aldrig glömma att släppa den när man kör iväg. Eftersom parkeringsbromsen utnyttjar samma bromskomponenter (skivor/lameller) som färdbromsen, så finns heller ingen separat justering, utan den justeras på samma gång som man justerar färdbromsen. Manövreringen är elhydraulisk (el-signal från körväljaren påverkar en magnetventil), så finns inte heller här några justeringar. Skulle man av misstag lägga i den under färd sker heller ingenting förrän man kommer ner till 2-3 km/h, då den ansätts med full kraft.
Att man aldrig kan gardera sig till 100 % mot tekniska fel vet vi från både kärnkraftverk och flygplan, som det trots rigorösa säkerhetsprogram händer ett och annat med, men den parkeringsbroms vi har på Valtra har under snart 10 års tid fungerat till största belåtenhet och är mycket populär hos användarna, inte minst för sin enkla hantering.
måndag 11 februari 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar