söndag 3 februari 2008

Maskininvesteringar


Just nu är det milt väder och uppehåll i Skåne där jag befinner mig. Åkrarna ligger öppna och på de lättare markerna har förra veckans nederbörd redan satt sig.
Vi har lite grön mark kvar att putsa av och det gick fint i helgen.
Vi har även planer på att köra över de kommande potatisfälten en gång till med kultivatorn. Vi får se hur vädret blir i veckan. Jag vill nog ha uppehåll ett par dagar till innan jag kör ut med kultivatorn. Tanken är ju att luckra upp, inte packa.

Annars är februari en bra månad att fundera på eventuella maskininvesteringar. Vi har en Valmet 705 som har många år och timmar på nacken och som är huvudtraktorn i vår potatisodling. Eventuellt blir den ersatt till säsongen. Dilemmat är att vi vill ha lastare på den nya traktor vi köper och komma ifrån den gamla 621:an, men hur ska vi då fylla potatissättaren, såmaskinen och gödningsspridaren. Det blir ju samma traktor för att lasta som för att köra redskapen. Det är en fundering som måste lösas.

En annan fundering jag har vad gäller maskiner och teknik är vilket som är bäst när det gäller såmaskiner. Att packa före eller efter billarna.
Rapiden är ju ledande i Sverige i dag och packar bakom billarna men från Europa kommer nu en uppsjö nya såmaskiner som packar före billarna, även kombimaskiner.

I Lantmannen nummer 2-2008 har vi temat jordbearbetning och sådd. I det numret kommer vi att försöka svara på den frågan, vilket som är bäst på vilken jord.

Men någon av alla er som läser min blogg, kanske kan svara på det redan nu?!

Inga kommentarer: