torsdag 31 januari 2008

Visa vanskötta ekologiska odlingar!

I Lantmannen nummer 1-2008 skrev vår ekonomiexpert, Lars Jonasson, om de ekonomiska fördelarna med att odla ekologiskt. Artikeln har resulterat i flera samtal till redaktionen, framförallt från lantbrukare som inte alls håller med Lars Jonasson. Det innebär att min kollega Anders Fällman kommer att skriva ytterligare artiklar i Lantmannen i ämnet ekologisk odling eller ej, något som ska bli spännande att läsa.
I avvaktan på den artikeln kan vi ju dryfta ämnet på min blogg.

I dag fick jag följande synpunkt från en Lantmannenläsare, Örjan Nilsson, som efterlyser en debatt:

Man läser lite nu och då om att ekologisk odling är ett bättre alternativ jfm konventionell odling vad gäller ekonomi. De som skulle tjäna mest på att lägga om till eko-odling är ju de riktigt stora lantbruken. Om du tar listan på de företag som får mest gårdsstöd i Sverige, hur många på 10-topplistan är ekolantbruk?

Om dessa lantbruk inte är ekoodlare, har dom i så fall fattat fel beslut?
Jag odlar konventionellt men jag har flera grannar som är ekoodlare, och det är nästan så man gråter när man ser hur det går till. Dom producerar ju ingenting!! Små ynkliga strängar efter slåtterkrossen, gles spannmål och oerhört lite halm. Alla ekoodlare häromkring vill köpa halm av mig, konstigt va?

Gör ett ordentligt reportage i er tidning där ni belyser att mycket skattemedel går till ekolantbruk. Visa vanskötta åkrar som inte ger nån skörd. Är det så vi vill att det ska se ut i framtiden?

1 kommentar:

Johan sa...

Jag kommenterar ditt inlägg på min blogg http://ekotank.blogspot.com