onsdag 12 mars 2008

Bara dörr eller dörr och fönster


Allt fler traktortillverkare anammar hytter med stora dörrar som täcker hela hyttsidan. En av de första var visserligen Massey Ferguson på sjuttiotalet. Men då handlade det om en annan teknik och design och ni som har en sådan traktor begagnad i dag vet att det är en ganska sladdrig konstruktion.
En av de första med dörr på hela sidan i modern tid var nog Valtra S, därefter kom New Holland och Case IH och sen har det rullat på. I höstas kom den första John Deeren utan B-stolpe i hytten.
Tanken med en stor dörr är givetvis att få ett bekvämare sätt att ta sig in i och ut ur hytten. Men det finns även negativa saker, som lyfts fram av traktorförare, med en stor dörr som täcker hela sidan av hytten; traktorn får ingen öppningsbar sidoruta bredvid föraren.
Personligen saknar jag inte någon öppningsbar sidoruta, men jag utgör ju ingalunda någon norm.
Vad tycker ni? Ska det vara dörr på hela sidan, eller vill ni ha den gamla hederliga B-stolpen kvar samt i det fallet öppningsbar sidoruta.

/Anders Niléhn

3 kommentarer:

Anonym sa...

För min del tycker jag att behovet av en separat sidoruta är överdrivet. Vad ska man ha den till?

Anders Niléhn sa...

Kan man fråga sig. Jag håller med dig, det är bättre med en stor dörr. På traktorer med modern ventilation och luftkonditionering ska rutorna ändå vara stängda.

/Anders

Simon sa...

Ja säger detsamma, va sjutton ska man ha en sidoruta som går att öppna 5 cm till?