onsdag 6 februari 2008

Dyr kyla

I egenskap av teknikredaktör på tidningen ATL har jag genom tiderna fått ta emot många frågor av teknisk karaktär från läsare. Ibland handlar det om produkter som är undermåliga och där återförsäljare och generalagenter inte kan hjälpa till i den utsträckning kunden förväntar sig. Ibland handlar det om att reservdelar eller service är orimligt dyrt. Det samtal jag fick i dag handlar om något som är synneerligen dyrt och vår förhoppning är att någon som läser detta inlägg ska ha en billigare lösning på problemet.

Det är lantbrukare Bernt Samuelsson som ringde mig. Han berättade att han för två år sedan löpt en ny Valtra 6400. Olyckligtvis beställde han den utan luftkonditionering.
– Den gamla Valtran hade inte luftkonditionering, jag ansåg inte att det behövdes, men den nya traktorn skulle visa sig varmare i hytten, berättar han.
Två månader efter det att traktorn var levererad frågade han återförsäljaren om priset för att eftermontera en luftkonditionering på en Valtra 6400. Han fick priset 28 000 kronor.
– Det kändes dyrt eftersom det bara skulle kostat 9 000 kronor extra om jag beställt det i samband med köpet av traktorn, konstaterar Bernt Samuelsson.
Han funderade ett tag och återkom till återförsäljaren för någon månad sedan då han beslutat sig för att trotts allt slå till på en luftkonditionering.
– Då fick jag ett nytt pris. Nu kosatade det 32 000 kronor bara i delar och till det minst två dagars arbete vilket innebär en totalkostnad på 45 000 till 50 000 kronor, säger Bernt Samuelsson.
Givetvis kan han inte lägga 50 000 kronor på en luftkonditionering till en två år gammal traktor som kanske är värd 300 000 kronor i sig. Då får han hellre byta traktorn.
Samtidigt undrar han om det finns något annat sätt att montera in en luftkonditionering i en Valtra 6400.

Är det någon som har en idé är ni välkomna med ett inlägg på min blogg.

/Anders

1 kommentar:

Anders Niléhn sa...

Den aktuella traktormodellen har ljuddämparen under motorhuven. Genom att köra utan sidoplåtar och ännu hellre, flytta ljuddämparen, sänker man strålningsvärmen in mot hytten. Det bör sänka temperaturen med minst 5 grader.

/Anders