måndag 4 februari 2008

Ekologisk odling verkar vara lönsam

I dag fick jag ytterligare ett mail som en reaktion på Lars Jonassons artikel i Lantmannen nummer 1- 2008 om de ekonomiska fördelarna med ekologisk odling.
Det är från Mats Engquist, rådgivare på Hushållningssällskapet i Strängnäs.

Han skriver så här:

Hej

Jag läste med intresse i nummer 1/2008 er jämförelse mellan konventionell
och ekologisk växtodling. Vi har själva skickat ut ett brev till våra
växtodlingskunder med jämförelse siffror mellan de olika produktionerna,
vi kommer fram till en mycket större skillnad än vad ni gör. Vi har fått
en del frågor angående detta, därför skulle det vara intressant att få
veta vad som finns i de olika kalkylerna som ligger bakom artikeln.

Höstvete kalkylen som är redovisad tycker jag verkar ok. Däremot förstår
jag inte att Tb1 kan bli så lågt på de andra grödorna för konventionell
odling. Vilka skördar har ni räknat med? Hur kan det bli ett så lågt Tb1
för höstrapsen, det verkar nästan omöjligt att det skulle ligga så lågt
med tanke på de priser som finns nu.

Vad är det för gödselmedel som finns med i de ekologiska kalkylerna? Är
det rimligt att maskinkostnaderna är högre i ekologisk odling än
konventionell? Jag tycker att det borde vara omvänt förhållande. Samtidigt
kan man fundera om arbetstiden är den rätta i era bidragskalkyler, de
flesta har en fältarbetstid i dagens läge på 3,5-5 timmar, utöver det
finns det någon eller ett par timmar som kan komma till.

Jag själv sysslar mest med rådgivning till konventionell odling men jag
tycker att man måste skicka en tydligare signal om att det finns mer att
hämta i en ekologisk produktion än de kalkyler ni presenterade.

Det var några frågor som jag funderat på, tacksam för svar eller
kommentarer.

Hälsningar
Mats Engquist
Hushållningssällskapet / HS Konsult AB
Ulfhälls gård
645 94 Strängnäs

Inga kommentarer: