fredag 15 februari 2008

Maskinkapacitet


En grej som intresserar mig mycket är den tekniska utvecklingen inom lantbruksmaskiner och det är något vi skriver mycket om i Lantmannen.
Jag hävdar att det skett mycket vad gäller lantbruksmaskinernas kapacitet de senaste åren. Jag hävdar att maskinernas kapacitet ökat väsentligt, men att många som använder maskinerna inte riktigt hängt med i den utvecklingen och nu har maskiner som är dyrare, har större kapacitet, men som inte utnyttjas fullt ut och därmed blir maskinkalkylen inte så bra som den kunde varit.
Vad anser ni om detta?

Är nya maskiner bättre än gamla vad gäller kapacitet?
Är vi för dåliga på att utnyttja ny teknik?

3 kommentarer:

Simon sa...

Klart nya maskiner är bättre än gamla, det märks väl framförallt kapacitetmässigt hos t.ex. tröskor. Vi kanske är för dåliga på att utnyttja ny teknik, men den är inte alltid den är tillgänglig med hänsyn till den egna odlingsarealen. Trots att många samverkar om maskiner tror jag att det är en begränsande faktor. Fler maskinsamarbeten skulle leda till ökade möjligheter för ny teknik. Jag har en känsla av att äldre lantbrukare gärna äger maskinerna själva. Dels för att de vill se till att sakerna sköts på rätt sätt, men många tycker nog att ny teknik inte behövs. Man känner sig kanske inte helt bekväm med det nya, det gamla har ju trots allt fungerat förr?

Anders Niléhn sa...

Jag håller med dig Simon och just arealen är en viktigt faktor. Inte bara antalet hektar även arronderingen har betydelse. Har man 100 hektar uppdelat på 20 skiften är det svårare att utnyttja ny teknik i form av maskiner med stor kapacitet än om man har 100 hektar i två skiften. Å andra sidan finns det ny teknik i form av maskiner som snabbt och enkelt ställer om från arbete till transport så det gäller ju att välja rätt teknik för den ensilda gården.
Vad gäller maskinsammarbete och problematiken att var och en lantbrukare vill äga sin maskin går det ju att lösa.
Låt säga att jag äger en traktor och en harv och harvar både till mig och dig och du äger en traktor och en såmaskin och sår både till dig och mig. Då får vi större areal men var och en äger och ansvarar för sin maskin. Vill du ha såmaskinen smuttsig och stående ute på natten är det din sak. Det kvittar mig bara du sår.
Det är en samarbetsform som jag tror på.
Vad tror ni?

Anders Niléhn sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.