onsdag 13 februari 2008

Försiktiga ekokalkyler

Mats Engquist på Hushållningssällskapet i Strängnäs ifråga satte Lars Jonassons kalkyler vad gäller ekologisk odling, publicerade i Lantmannen nummer 1-2008. Mats Engquist var av den uppfattningen att ekologisk produktion var än mer lönsam än vad Lars Jonasson presenterade.

Så här svarar Lars Jonasson:

Tack för dina funderingar. Generellt kan jag säga att din bedömning stämmer i det att skillnaden är lågt räknad. Det är svårt att veta vad som är mest pedagogiskt men jag har avsiktligt valt att göra ekokalkylerna försiktiga, detta för att slippa kritik för att det är orealistiska glädjekalkyler. Detta har jag även påtalat i texten men det är givetvis alltid siffran i slutet som får starkast genomslag.

När det gäller skördar och priser för konv. odling har jag räknat med följande:
Vårvete 4 071 kg/ha á 2,00 kr/kg
Vårkorn 4 129 kg/ha á 1,71 kr/kg
Höstraps 2 600 kg/ha á 2,65 kr/kg
Foderärt 2 800 kg/ha á 1,90 kr/kg

Gödslingen i ekokalkylen är broilergödsel

När det gäller maskinkostnaderna är det en omdiskuterad fråga. Det blir mindre körning eftersom man slipper handelsgödsel och bekämpning. Detta är dock åtgärder med få timmar per hektar. Många hävdar däremot att det krävs mer jordbearbetning för att slippa ogräs. Detta är givetvis olika från gård till gård. Jag har dock valt att hugga i så att det räcker till i de flesta fall. Därmed ligger det extra körtid i eko-kalkylen.

När det gäller arbetstiden är det ett ständigt problem. Jag är väl medveten om att många anser att arbetet på fält är under 5 tim/ha. Samtidigt visar de mätningar av arbetstiden som görs på något helt annat. När jag summerar upp mina högt lagda arbetstider till sektornivå får jag alltid kritik för att totalsiffran blir för låg. Jag brukar hamna på halva nivån av de mätningar som görs. Ett exempel kan illustrera problemet. Enligt dina uppgifter (som även jag tycker är rimliga) borde en växtodlingsgård med 109 ha kräva 109 * 6 = 650 tim. De som har sådana gårdar och är med i JEU (den jordbruksekonomiska undersökningen anger dock att de arbetar 1 997 timmar i jordbruket. Det är tre gånger så mycket (18,3 tim/ha). Vad gör de resten av tiden och hur skall den tiden beaktas i kalkylen. JEU gårdarna har visserligen 7 ha sockerbetor och 2 ha potatis i genomsnitt men de har också 14 ha träda. Liknade problem uppstår när jag har försökt stämma av traktorkörning och dieselförbrukning. Detta är dock en frågeställning som inte har någon större betydelse när det gäller gämförelsen mellan ekologisk och konventionell odling eftersom eventuella fel drabbar båda lika mycket.

Inga kommentarer: