onsdag 6 februari 2008

Stort intresse för ekologisk odlings lönsamhet

Intresset verkar stort vad gäller ekologisk odlings lönsamhet eller ej, men ideologiska skäl för att odla på ena eller andra sättet tycks ta överhanden.

Johan Cejle på Eko Tänk kommenterar ett av våra inlägg på sin blogg, här kan du läsa det.
Där svarar jag honom så här:


Det är rätt, Lantmannen är en magasinstidning som kommer ut en gång per månad och som inte finns på nätet.
Däremot finns nu möjligheten att kommentera det vi skriver i Lantmannen på nätet genom min nya blogg.
Det ska bli intressant att se intresset för detta.
Att odla ekologiskt eller inte kan mycket väl bli den första stora frågan på vår blogg. Jag håller med Johan Cejie på Eko Tänk om i vilken ordning lantbrukare ställt om till Eko och varför. Jag håller med om att det inte borde finnas några politisk stöd till någon form av lantbruk. Det jag tycker är mest märkvärdigt i debatten vad gäller eko eller konventionellt är att det liksom bildats två läger där den ena inte har någon förståelse för den andra. Precis som om ekologisk odling utgjorde ett hot mot den konventionella odlingen och tvärt om.
Som lantbrukare och företagare, jag är ju det vid sidan om mitt redaktörskap för Lantmannen, anser jag att det är helt upp till marknaden att bestämma vad som ska odlas. Det marknaden vill köpa det måste du som företagare producera egna värderingar har en underordnad betydelse.
/Anders Niléhn

Välkomna att följa debatten om eko eller ej på min blogg:
http://nilehn.blogspot.com/

Vi fortsätter med intressanta reportage om eko eller ej i ett ekonomiskt perspektiv i flera av de kommande numren av Lantmannen. Lantmannen är en prenumererad tidning men det går även att beställa lösnummer på:
http://www.agrar.nu/arsregistret.php
De nummer som har artiklar om ekologisk ocdling kontra konventionell är 1 och 2 2008 så här långt.

Inga kommentarer: